سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل موضوعات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی

30 درصد جوانان بیکارند

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید بر مبنای شاخص‌های اقتصادی در رابطه با وضعیت معیشت مردم حرف بزنیم، رشد ناخالص ملی را 5/2 درصد اعلام کرد و با تاکید بر اینکه طبق تصویب مجمع، رشد ناخالص ملی باید به هشت درصد می‌رسید، گفت: «قطعاً رشد 5/2‌درصدی با رشد هشت‌درصدی فاصله زیادی دارد و این خود شاخصی است که می‌توان بر اساس آن در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد.»

دکترحسـن روحـانی روز گذشته در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با وضعیت برخی شاخص‌های اقتصادی گفت: «میزان رشد ناخالص ملی براساس تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید مقام معظم رهبری باید هشت درصد باشد و براساس آخرین اعلام بانک مرکزی حدود 5/2 درصد است و بالای 30 درصد از جوانان کشور بیکار هستند و درآمد آنها صفر درصد است

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه حدود یک سال و نیم یا دو سال است که بانک مرکزی میزان رشد ناخالص ملی را اعلام نکرده است، ادامه داد: اما بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، میزان رشد ناخالص ملی حدود 5/2 بوده است و قطعاً رشد 5/2‌درصدی با رشد هشت‌درصدی فاصله زیادی دارد و این خود شاخصی است که می‌توان بر اساس آن در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد.

روحانی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های دیگری که براساس آن می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد بیکاری است. در حال حاضر بالای 30 درصد از جوان‌های کشور بیکار هستند، یعنی بیش از 30 درصد از جوانان کشور درآمد صفر درصد دارند و با درآمد صفر درصد هم که نمی‌تواند وضعیت معیشت مردم خوب باشد. وی ادامه داد: تورم هم یک شاخص مهم برای سنجش وضعیت معیشت مردم است، بنابراین با بررسی شاخص‌های اقتصادی می‌توان در رابطه با وضعیت معیشت مردم قضاوت کرد. اگر شاخص‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باشد و پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا کرده باشد وضعیت معیشت مردم خوب است، در غیر این صورت مشخص است که مردم از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.

اعلام بیکاری 30‌درصدی جوانان از سوی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه «دولت در زمینه ایجاد شغل از تعهدات خود جلوتر است» از عملکرد دولت در زمینه مقابله با پدیده بیکاری دفاع کرده بود.